6/10/2021

4 in-store services voor meer inloop in jouw supermarkt

Na de Corona omzetpiek is het belangrijk om kritisch te kijken naar de volgende trends en ontwikkelingen. Want ook online gaan de ontwikkelingen razendsnel. De fysieke supermarkt kampt met uitdagingen, want hoe blijf je zichtbaar en onderscheidend? En waar liggen de kansen om te profiteren van zowel online trends voor je fysieke winkel?

Microsoft grondlegger Bill Gates, investeert miljoenen in online supermarktketen als Picnic. Snel leverdiensten als Gorilla’s zetten de boodschappen bij consumenten in 10 minuten op de stoep. De belangrijkste les is dat consumenten zich steeds meer online oriënteren. En dat doen ze niet alleen thuis achter de computer. Ze kijken op de smartphone. En apps en websites sturen steeds vaker verkeer naar supermarkten en winkels.

Hieronder lees je een paar (vernieuwende) ideeën om jouw supermarkt nog zichtbaarder te maken, door meer in-store service te verlenen en uiteindelijk meer omzet te realiseren. Bij de meeste ideeën genereert een app of website voetverkeer voor jouw winkel:

1 Printservice

In een groot aantal supermarkten in Nederland kun je kopiëren. Maar printen is een ander verhaal. Toch blijkt dat een nieuwe generatie steeds minder hecht aan printen en daarom niet eens meer een printer thuis heeft staan. Waarkanikprinten.nl van een Nederlandse ondernemer zet in kleine Nederlandse supermarkten nu printstations neer. Retourlabels, gezondheidsverklaring, scripties alles wat nog geprint wordt, rolt zo uit de printer, zonder tussenkomst van de supermarkt.

2 Pakket automaat

Grote pakketdiensten als DHL, Fedex, UPS en DPD zoeken naarstig naar geschikte afhaalpunten. Consumenten zoeken online naar het meest geschikte afhaalpunt. In Nederland investeert PostNL maar liefst €450 miljoen in pakket en brief automaten. En waar moeten deze automaten komen te staan? Tankstations, parkeerplaatsen of een treinstation?  Een klein onderzoekje  wekt in elk geval de indruk dat consumenten een voorkeur hebben voor een pakketkluis in de supermarkt.

3 Laadpunten voor elektrische auto's

De Europese Unie heeft grote plannen en subsidieert elektrisch rijden. Elektrisch rijden wordt de norm. Welke impact heeft dit? Electrische (lease)rijders willen dolgraag (snel)laden tijdens het winkelen. Het grote voordeel, zelfs met snelladen, zijn ze toch al gauw een half uur in de buurt van het laadstation. Een laadpaal vormt een waardevolle aanvulling op het parkeerterrein van jullie winkelcentrum. Samenwerking met andere winkeliers is bij deze service wel een must.

4 Service tegen voedsel verspilling

Voedsel verspillen is niet langer van deze tijd. Een nieuwe generatie wil hierop graag een antwoord. Niet alleen restaurants, maar ook steeds meer supermarkten bieden daarom hun bederfelijke waar aan via de app, Too Good to Go. Hiermee lokken ze meer consumenten naar de winkel en verhogen op die manier de inloop in de supermarkt.

Lees hier het volledige rapport over hoe in-store services de inloop en omzet in fysieke winkels kunnen verhogen.

Wil je weten wat inepro voor jouw winkel kan betekenen op het gebied van in-store services? Bekijk hier de opties.